První kroky

Jak se zapíšu do Bradavic? Je ta sova vůbec na cestě? Jsem ve hře a co dál? Tak přesně na tyto otázky se podíváme v tomto článku! Nachystejte si popcorn, pohodlně se usaďte a pojďte si přečíst jak bude vypadat vaše první cesta do hry!

Než se sova vydá na cestu

Příprava dopisu

Ať už jste se k nám dostali jakkoliv – díky kamarádovi, reklamě na Facebooku nebo nějakou záhadnou náhodou – vítáme vás! Než se dostanete ke hře samotné, je potřeba se registrovat bez toho to bohužel nepůjde.

Základní informace

Na stránce registrace se nejdříve seznámíte se základními důležitými informacemi o hře. Čtěte je pozorně, abyste dobře pochopili jak hra funguje. Samotné informace jsou rozsáhlé více, než by se na tento článek hodilo, proto jsme pro vás vytáhli ty nejdůležitější z nich, které byste měli vědět ještě předtím, než se vůbec rozhodnete do registrace pustit:

  • Do hry se pouští v určitých časových intervalech, je tedy možné, že budete muset čekat i několik měsíců, než přijde další registrační vlna.
  • Není nutné se přihlašovat každý den do hry, ale hra stejně pokračuje dále i bez vaší přítomnosti.
  • Herní čas je tři a půl hodiny denně – od 18:00 do 21:30. V této době je možné se přihlásit, neznamená to však, že s odbitím 21:30 se server vypne a nemůžete hrát dále.
  • Můžete hrát až do 1 hodiny ráno, ovšem počítejte s tím, že od 21:30 je na hradě v platnosti večerka a nastává večerníček Realizačního týmu, tedy pokud byste po tomto čase požadovali nějakou pomoc (ať už ve smyslu page, či účast profesora), nemůžete počítat s tím, že se vám jí dostane.
  • Před vyplněním přihlášky zvažte, zdali je herní čas pro Vás přijatelný.
  • Pro hraní hry je zapotřebí stáhnout si do počítače herní aplikaci. Nebojte, není obzvlášť náročná, tudíž můžete hrát i na starších počítačích!
  • Pokud jste na ŽvB již hráli a máte stále svou herní postavu (nebo si nejste jistí), musíte o novou postavu požádat. Stačí napsat vedení projektu, nebo kterémukoliv členovi Realizačního týmu a ti si informaci předají.

Adresování dopisu

Poté, co se prokoušete základními informacemi o projektu, se konečně dostáváme k prvním krokům na cestě za tvorbou vaší postavy. Je třeba mít promyšlené jméno vaší postavy. Škola Čar a Kouzel v Bradavicích se nachází na území Velké Británie, proto by se vaše postava měla jmenovat anglicky. Je možné mít i jméno z jiné cizí země, ale pamatujte na to, že při doručení dopisu musí vaše postava pobývat na území Anglie.

Pár pravidel pro pojmenování postavy:
  • Česká a slovenská jména jsou automaticky zamítána.
  • Jména se nesmí podobat jménům známých osob, knižních a filmových postav.
  • V registraci se nachází tři položky pro jméno, do kterých vepíšete tři různá jména. Tři jména z toho důvodu, kdyby náhodou nějaké z udaných jmen nesplňovalo podmínky, bude vybráno druhé či třetí vložené jméno.
  • Jména se musí skládat jen ze dvou slov - jména a přijmení. Třetí jméno postava může mít v životopisu, ale neuvádí se ani do přihlášky, ani se nepíše do jména postavy.

Dále si musíte v registraci zvolit ze dvou kolejí, do kterých byste chtěli, aby vaše postava patřila. Vyberte si každou jinou, i když se jedná pouze o předvýběr. V závěru se totiž kolej určuje nejen podle vašich preferencí, ale i podle toho, jak dopadnete v rozřazovacím testu, který je součástí registrace, a může být také výběr ovlivněn tím, jak se vaše postava bude projevovat ve hře.

Vypuštění sov na cestu

Došli jste až na konec registrace a dopis je zrovna na cestě, ovšem co dál? Trápí vás otázky, kdy konečně bude doručen až na vaši mailovou adresu? Jestli na vás sova nezapomněla, nebo jako Errol chudák nenabourala do nějakého špatného okna? Není třeba zoufat! Na tyto otázky vám rádi zodpovíme na Discord serveru! Stačí, když potvrdíte pravidla komunikace, požádáte si o roli registrovaný, a po rychlém ověření se vám následně odemkne celý svět pro vaše dotazy i místo na pokec s dosavadními hráči!

Doručení dopisu a chystání se na cestu

No jo! Je to tady. Den, kdy naleznete dopis ve vaší poštovní mailové schránce! Snad je to tedy pozitivní dopis, který vám oznamuje vaše přijetí. Pokud je tomu tak, pokračujte ve čtení dále.
Dopis obsahuje informace, které budete potřebovat nakoupit pro váš první ročník na hradě. Nemusíte se bát, stejný seznam získá i vaše postava uvnitř hry! Kromě těchto roleplay informací obsahuje však také informace o tom, jak se vůbec do hry dostanete, a také údaje, kterými se přihlásíte na herní fórum!

Abyste se dostali do hry samotné, je zapotřebí stáhnout instalační balíček a nainstalovat jej. Informace, jak postupovat, naleznete v dopise samotném, ovšem pokud by vám nebylo něco jasné, či by něco nefungovalo, určitě se zeptejte na Discordu!

Jakmile máte staženo, pak už stačí jen počkat na začátek herní doby (na připomenutí, to je v 18:00), přihlásit se pomocí údajů uvedených v dopise a vydat se skrz základní nastavení a tutoriál do hry!

Tip: Hru zapínejte vždy přes soubor ZvB.exe. Před prvním přihlášením po nainstalování můžete hru zapnout ještě před začátkem herní doby, aby se vám mohly dostahovat veškeré menší aktualizace a vy pak mohli hrát plynule!
FAQ: Nestahuje se vám hra po kliknutí na odkaz?
Zkuste odkaz zkopírovat do anonymního okna! Občas to pomůže. A pokud ani to nevyřeší problém, zeptejte se na Discordu!
FAQ: Co je to herní fórum?
Herní fórum je další z míst, kde naleznete informace. Tyto informace se však týkají již přímo dění hry - nachází se tam vaše kolejní sekce (ta se vám zobrazí až po zařazení), dále pak informace o školních zápočtech, ale také tam v průběhu roku budou vyvěšeny nástěnky ohledně Vánoc a vánočních dárků.

Cesta do Londýna

Přichází 18 hodina a s ní i čas se přihlásit! Co mě tedy čeká poté, co napíšu správné jméno účtu a heslo? Jak se vůbec dostanu do Děravého Kotle, když se v Londýně vůbec nevyznám? A jak někoho poprvé oslovím?
Na všechny tyto otázky naleznete své odpovědi v tutoriálu!

A kam dál?

Již máte vytvořenou postavu, nějakou představu o tom, jaká vůbec je, a dokonce stojí v Londýně? Pak určitě navštivte Děravý Kotel a nechte se brigádníkem ubytovat! Seznamte se se svými spolužáky a prozkoumejte vaši aktuální lokaci. Zapojte se do chystaných událostí a aktivit. Ale hlavně si to užijte!
V následujících dnech vás bude čekat Školka, která není RP událostí, ale projde s vámi RP základy a také si vyzkoušíte prakticky jak se co ovládá. Poté vás čeká Hlavní nákupní sezóna Příčné ulice, kde si můžete nakoupit všechny potřeby do prvního ročníku. A nakonec samotného začátku vás čeká První den školy, kde se můžete těšit na odjezd, jízdu lodičkami a samotné zařazení do kolejí!
Pozor, pokud zmeškáte zařazení, můžete se samozřejmě nechat zařadit o něco později, ovšem čas na to máte pouze do určitého termínu. Ten naleznete také v dopise. Pokud jej zmeškáte, pak bude vaše postava smazána a budete se muset registrovat znovu a vyčkat na nový rok.

FAQ

Každý nováček i již zažitý hráč má jistě velkou spoustu dotazů. Na některé zjistíte odpověď skrz Fórum, na Discordu, či ve hře, ale jiné? Na ty se zkrátka musíte zeptat osobně! Připravili jsme pro vás Nejčastěji ptané otázky a samozřejmě i odpovědi na ně. Pokud však vaše otázka zde nenalezne odpověď, zkuste se zeptat na Discordu, v kanálu #dotazy.

Dotazy o registraci a hře

Zaregistroval jsem se, ale nepřišly mi informace o instalaci.
Instalační balíček přichází spolu s dopisem o přijetí, ve kterém naleznete i informace, jak jej nainstalovat a jak se přihlásit. Tento dopis přichází ve stanovené době mezi jednotlivými herními roky ('o prázdninách'). Může se tedy stát, že jste se registrovali v čase registračního volna, a tudíž musíte počkat na ukončení právě běžícího herního roku.

Pokud víte, že jsou právě prázdniny a dochází k vpouštění prváků do hry, ovšem stále dopis nedošel, zeptejte se na Discordu, je možné, že došlo k chybě na naší straně!
Môžem hovoriť iným jazykom?
Ako hráč môžete používať český alebo slovenský jazyk, ktorý sa v hre považuje za angličtinu (keďže Bradavice sú v Anglicku). Postava občas môže použiť i cudzí jazyk (japonsky, taliansky, fancúzsky...), ale je potreba, aby mu bolo vo väčšine prípadov rozumieť a aby aj postava rozumela anglicky.
Nestahuje se mi hra po kliknutí na odkaz! Co mám dělat?
Zkuste odkaz zkopírovat do anonymního okna! Občas to pomůže. A pokud ani to nevyřeší problém, zeptejte se na Discordu
Co je to herní fórum?
Herní fórum je další z míst, kde naleznete informace. Tyto informace se však týkají již přímo dění hry - nachází se tam vaše kolejní sekce (ta se vám zobrazí až po zařazení), dále pak informace o školních zápočtech, ale také tam v průběhu roku budou vyvěšeny nástěnky ohledně Vánoc, vánočních dárků, výletů a pod.
Nemôžem sa prihlásiť do hry pred 18:00 alebo po 21:30
Ako ste si mohli prečítať v liste, ktorý vám bol zaslaný po schválení registrácie, herná doba ŽvB je od 18:00 do 21:30. Existuje síce tzv. vracačka, ktorá vás do 5 minút vráti späť do hry v rozmedzí 21:30 – 22:00 a hra pokračuje aj dlhšie, avšak pred oficiálnym herným časom a po ňom už nie je možné sa prihlásiť.
Preto sa pri pokuse o prihlásenie mimo tohto času zobrazí hláška 'connection lost'. Ide o bežné fungovanie systému, takže sa nemusíte obávať – nasledujúci deň sa do hry prihlásite opäť bez problémov.
Ak by ste však mali ťažkosti počas riadneho herného času, neváhajte sa obrátiť na pomoc. Môže ísť napríklad o výpadok serveru (ten si môžete overiť na Discorde v kanáli #stav-serveru, alebo inú technickú chybu. RT a technická podpora vám radi poskytnú radu a pomoc, ako najlepšie budú vedieť.
Chtěl bych pomoci projektu, je nějaká možnost?
Určitě! Můžete se přihlásit například na profesora, pokud chcete učit, ovšem je třeba mít na to čas. Dále je možné pomoci v rámci Hereckého nebo Stavebního týmu. Konkurzy do týmu jsou ovšem doporučovány až po pár letech hraní.
Dá se ale vypomáhat i z pozice hráče, ať už polo-herními brigádami, kam zapíšete svou postavu, nebo externí pomocí. Více informací o pomoci naleznete na fóru.

Dotazy prváků

Ako dostanem izbu v Deravom kotli? V Bradavicích?
V Deravom kotli prideluje izby vždy poverený brigádnik, či brigádnička, pokial teda potrebujete izbu, vyčkajte na príchod niekoho z nich. Obvykle sa ukazujú aspoň raz za 1-2 dni. Väčšinou okolo herného obeda či večere, teda okolo 19:30 a 20:30.

V Bradavicích potom budete zaradení do fakulty, váš fakultný vedúci či vedúca alebo jej zástupca vám následne pridelia izbu.
Kedy bude otvorená banka/iný obchod?
Obchody, ktoré majú NPC obchodníkov sa otvárajú bežne okolo 18:30-19:00. Čas sa však môže líšiť podla toho, o aký obchod presne ide. Obchody počas termínu Šikmej uličky pre prvákov sa otvárajú podľa časových možností Realizačného tímu. Je možné že sa obchod neotvorí každý z uvedených 4 dní, alebo sa občas otvorí vždy v inom čase. Neštandardné otváracie hodiny, alebo otváracie hodiny obchodov, kde sú pracovníci hraní členmi Realizačného tímu, bývajú spravidla oznámené priamo v hre takzvaným rozhlasom.
Kúpil som si zvieratko, ale neviem, ako ho ovládať.
Ovládanie zvieratka je jednoduché. Keď si zvieratko kúpite, malo by vás poslúchať. Príkazy mu môžete zadávať tak, že naň kliknete lavým tlačidlom myši jedenkrát. Zobrazí sa vám ponuka (tzv. kontextové menu) s jednotlivými príkazmi – stačí na niektorý z nich kliknúť a zvieratko ho vykoná.
Ak príkazy nevidíte, znamená to, že vás zvieratko ešte nepovažuje za svojho pána. Tieto príkazy môžu vidieť aj priatelia zvieratka, ale v obmedzenom rozsahu.
Kúpil som si zvieratko a chcem ho premenovať.
Okrem samotných príkazov, ktoré môžete zvieratku dať, ho môžete aj premenovať podľa vlastných predstáv. Pamätajte však, že meno musí byť v súlade s pravidlami – urážlivé výrazy alebo nadávky nebudú tolerované.
Ako na to? Kliknite na zvieratko a, kým držíte stlačené lavé tlačidlo myši, potiahnite kurzor. Malo by sa vám zobraziť jeho aktuálne meno (zvyčajne názov druhu).
Ak kliknete do pola s menom (často je už automaticky označené), môžete ho prepísať. Potom stačí stlačiť Enter a nové meno sa uloží.
Nemohu se pohnout, protože u sebe mám až moc věcí.
Pokud s sebou táhnete až příliš mnoho věcí, dejte je do jednoho kontejneru nebo kufru a použijte na něj hráčský příkaz [nosit. Pozor ale na to, kdy co nesete. Příkaz slouží pouze na dočasné přenášení místa na místo, nemělo by se pod ním nosit mnoho věcí a dlouhodobě. Také byste měli emotovat, že dané věci nesete, v opačném případě byste je u sebe ani neměli mít.
Začal školský rok a ja som sa nestihol predtým prihlásiť do hry, musím si spraviť novú prihlášku?
Aj po začiatku školského roka sa ešte môžete prihlásiť do hry a pokračovať v aktuálnom školskom roku a to do termínu stanoveného v dopise o prijatí. Ak je tento termín už za vami, budete si musieť podať novú prihlášku.
Počas týchto dní sa stačí prihlásiť do hry, splniť tutoriál a napísať page so žiadosťou o presun do hradu. Ostatné náležitosti vám už pomôžu vybaviť v RP.
To platí pre úplne nových hráčov, prvákov. Pokial v Bradavicích už študujete, nevadí, ak sa do hradu prenesiete neskôr.
Nestihol som odjazd, škôlku ani (alebo) nakúpiť
To nič, pokial ste nestihli ani jednu z uvedených vecí, alebo len niektoré z nich, nie je to velký problém.
Ak ste nestihli škôlku, základné informácie nájdete už v tomto návode – malo by to pokryť všetko najnutnejšie, čo potrebujete vedieť a s čím sa bežne stretnete. Na ostatné iste logicky prídete sami. Tiež si môžete prečítať stránky ŽvB a fórum.
Ak ste nestihli odjazd či nákup, nezúfajte. Nákupy vám pomôžu dovybaviť v hrade. Môžete požiadať svojho fakultného vedúceho alebo vedúcu, aby nakúpili vo vašom zastúpení. Na to sú v každej fakulte pripravené lístočky a schránka na objednávky, kam môžete napísať, čo potrebujete kúpiť.
Ak ste nestihli ani banku, nechajte svojmu fakultnému vedúcemu či vedúcej klúč od trezoru a písomný súhlas s výberom (stačí pár viet na lístočku a podpis).
Ak nestíhate odjazd do hradu, stačí napísať page s prosbou o presun. Ak ste úplný nováčik a do hradu idete prvýkrát, musíte to stihnúť do termínu uvedeného v dopise o prijatí.
Som v hrade, ale nie som zaradený, čo teraz?
Chvíľočku počkajte. Každý deň alebo dva sa vyhlasujú nezaradení študenti, ktorých je potrebné priradiť do fakúlt. Zvyčajne sa to deje počas obednej prestávky alebo večere.
Samozrejme, môžete byť aj proaktívni a požiadať starších študentov, aby vám pomohli nájsť niekoho z profesorského zboru, komu oznámite, že ste prítomní a potrebujete zaradiť.
Po príjazde som nedostal svoj kufor, kde ho nájdem?
Všetky kufre si môžete vybrať z truhly na kufre, ktoré sú spravidla v spoločenskej miestnosti vašej fakulty. Pokial takúto truhlu nevidíte, môžete sa spýtať spolužiakov či vášho fakultného vedúceho či vedúcej. Iste vám radi poradia.

Dotazy o RP záležitostech

Kdy se naučíme první kouzla?
První kouzlo se naučíte až ve škole během prvních hodin vyučování.
Hned v prvních hodinách jsme se učili dost kouzel, ale proč mi všechny nejdou?
Každá postava má jiné schopnosti a každá se jinak rychle naučí kouzlo. Musíš se učit a cvičit, tím toho jistě dosáhneš. Netrénuj ale moc dopředu, vždy jen to, co se učíte na hodinách.
Jsou na hradě tajné chodby a všechny místnosti jako v knize?
Samozřejmě, že jsou na hradě tajné chodby. Co by to byl za hrad bez tajných chodeb? A místnosti tady máme taky jako v knize, některé jsou však ve výstavbě.
Nestíham hodiny, mám sa niekde ospravedlniť?
Nevadí, není nutné navštívit úplně všechny hodiny. Důležité však je se učivo doučit a úspěšně splnit zkoušky. Poproste své spolužáky, abyste si mohli přepsat učivo, které probrali na hodinách. Nezapomeňte však, že se nesmíte užit kouzla dopředu - akorát byste si zkazili zážitek. Ty pokročilejší kouzla byste RP stejně neměli zvládnout vykouzlit, i přestože by to systémově mohlo jít.

Pokud nestíháte se přihlásit ani na zkoušky, napište profesorům a dohodněte se na náhradním termínu! Existuje také možnost zkoušky, takzvaného studijního minima. Z ní sice nedostanete Výborné známky, ale je zjednodušená tak, že nemusíte plnit praxi a můžete v ní splnit více předmětů zároveň, čímž se značně snižuje čas zkoušky samotné.
Potrebujem si doplniť skúšku, ale neviem nájsť profesora.
Skúste mu napísať sovu, vhodiť lístok do schránky alebo poslať správu cez DM na Discorde. Ak sa vám aj napriek tomu nepodarí nájsť profesora alebo sa s ním dohodnúť, zájdite za zástupcom riaditela. Ten vám určite pomôže,buď vám odporučí iného profesora, profesora sám kontaktuje, alebo zariadi inú vhodnú náhradu.
Napísal som rodičom, ale ešte mi neodpovedali.
Rodičom píše velké množstvo detí, no zo strany Realizačného tímu je zodpovedná len 1-2 osoby. Niekedy je teda náročné reagovať počas akcií, najmä tých dlhodobejších (napr. hlavná nákupná sezóna šikmej uličky), preto buďte trpezliví.
Ďalšou možnosťou je, že ešte nemáte odovzdaný alebo schválený životopis. Ak váš životopis nie je schválený, vaši rodičia vám nebudú písať späť. Či je váš životopis schválený si môžete overiť v informačných tabulkách.

Obecné dotazy

Čím se ŽvB liší od ostatních webových škol?
ŽvB se neskládá z pouhých slov na obrazovce, ale umožňuje vám i vidět vaše spolužáky, mluvit s nimi a dělat všelijaké lumpárny. Takže už žádné psaní na chatu nebo na fóru. Můžete si klidně sednout do Velké síně a povídat si při obědu a seznamovat se. Dalším světlým bodem jsou kouzla. Již nemusíte psát věci typu: 'Omráčila ho', teď to můžete skutečně udělat. Můžete pilně studovat, nebo se stát flákačem. Můžete vynikat v Lektvarech, v jejich míchání a teorii, ale stejně tak v nich můžete být naprosto nešikovní. Takže už nejen samá teorie, ale i mnohem zábavnější praxe. Také u nás najdete spoustu míst a věcí z knihy, a to vše uvidíte na vlastní oči!
Co je to ta školka, o které nám píší v dopise?
Školka je taková předškolní přípravka. Naučíme vás tam, jak zacházet se svou postavou. Jak správně volat o pomoc, kdybyste někde uvízli. Jak psát správné emoty a podobně. Je to hlavně pro ty, kteří se s Ultimou setkávají poprvé a nechce se jim studovat dané záležitosti samostatně. Na školce se říkají také zásady stanovené námi, takže doporučujeme účast všech nových hráčů.

Kontakty

Discord
Herné fórum
Instagram
Facebooková skupina

Hráčské příkazy

Jako hráči máte přístup k několika příkazům, které vám trochu usnadní hraní. Všechny dostupné příkazy naleznete popsané níže. Tyto příkazy se používají tak, že je napíšete přímo do hry.

Seznam příkazů

[heslo
Použití tohoto příkazu vám umožní změnit heslo k vašem účtu.

[ja

Tímto příkazem zjistíte základní informace o postavě - jestli je hladová, žíznivá, či jestli má nějaké zranění. Nezapomínejte své postavy krmit - pokud je dlouho nenakrmíte, bude jim automaticky kručet v břiše a kouzla jim nepůjdou tak dobře, jako kdybyste vaši postavu nakrmili! To samé platí o žíznivých postavách.

[where

Tento příkaz zobrazí souřadnice a mapu, na kterých se vaše postava aktuálně nachází. Hodí se v případě, že naleznete nějakou chybu, pak totiž při psaní Pomoci rovnou můžete přesně popsat, kde se daná chyba nachází, a RT jí pak může jednoduše opravit.

[nosit

Tento příkaz se hodí pro nošení kufrů a na těžké věci. Tímto příkazem totiž vaše postava vezme věc do rukou (ta se stane dočasně nepouživatelnou a neoteviratelnou). Daná věc však bude naopak o něco lehčí, a tudíž lépe přenositelná. Pokud na danou věc v batohu opětovně poklikáte, položí se k nohám vaší postavy a vy ji budete moci zase použít.
Uvědomte si, že tento příkaz slouží jen na přenesení věci z místa na místo, neměli byste jej využívat pro nošení věcí neustále!

[otoc

Pomocí tohoto příkazu otočíte některé herní věci.

[postava

Tento příkaz zobrazí tabulku. V té si můžete rozložit jednotlivé statové body, nastavit původ, výšku a váhu postavy, ale také si požádat o vidění testrálů!

[chytitcil

Tento příkaz je dostupný od doby, co postava dosáhne 13 let. Pomocí něj můžete chytit cizí postavu a táhnout ji s sebou kamkoliv vy půjdete! Hodí se například ve chvílích, kdy váš spoluhráč musí nečekaně na kratší chvíli od PC a jste právě na cestě třeba na hodinu. Stejně tak se dá využívat i RP, pokud potřebujete někoho odtáhnout stranou! Tažená postava se může tomuto příkazu bránit a pokusit se mu vytrhnout poklikáním na postavu, která ji táhne.

[pustit

Tento příkaz slouží naopak na puštění tažené postavy, kterou táhnete pomocí příkazu [chytitcil

[cobsah

Tento příkaz slouží na průzkum jednotlivých kontejnerů. Při jeho použití se vám objeví tabulka, kde jsou uvedeny všechny věci, které v daném kontejneru jsou.
Při použití můžete dané věci i vytáhnou a ty pak skončí u nohou vaší postavy. Příkaz se používá například na vytažení věcí, které zmizí z viditelné části kontejneru, ale také na vytažení malých věcí, které vám nejdou normálně zaměřit myškou, nebo si je nevšimnete v batohu. Vhodné když si nepamatujete kde po kapsách jste nechali hůlku. Dané věci pak můžete vzít ze země buď normálně, nebo po podržení Ctrl+Shift a potažení na jméno dané věci.
Příkaz také obsahuje tlačítko "Peněženka", který vám ukáže součet peněz jež se nachází v daném kontejneru.

[odskocit

Jedná se o užitkový příkaz, který pod vaší postavou vytvoří žlutou kaluž i se zvukovým doprovodem.
Tip: Používejte jej však pouze na toaletě! Nikdo nemá rád počůrané děti.

[eh

Díky tohoto příkazu se vámi napsaný emot zobrazí i přes několik zdí. Hodí se to, pokud se se spoluhráčem domlouváte například pomocí Morseovky, nebo hlasitě bušíte do dveří.
Použití: [eh klepe na zeď třikrát rychle, třikrát pomalu a třikrát rychle

[mh, [kric

Příkaz je podobný předchozímu příkazu, avšak týká se mluvené řeči. Díky tohoto příkazu vaše postava daný text zakřičí a bude jej slyšet jak přes zdi, tak i přes několik herních obrazovek. Pozor, takový křik se automaticky píše velkým písmem.
Použití: [mh Neutíkej!

[kuk, [prohledni

Tento příkaz vám umožní si blíže prozkoumat nějaký předmět nebo člověka, vypíše vám také co má daná osoba na sobě.

Co je to RP?

RP nebo také roleplay znamená v překladu hraní rolí. Představit si to můžete jako hraní za nějakou svou vytvořenou postavu. Vžijete se do její kůže a prožíváte s ní jednotlivé interakce a události, jako by se to odehrávalo v reálném světě.
Pamatujte však na to, že se nejedná o reálné záležitosti a veškerá hra je stále smyšlená.

Obecná pravidla RP

ŽvB se od ostatních podobných her liší tím, že není čistě textové, ale hru doprovází i grafická část hry. S tím však přichází i pár pravidel, na které je třeba pamatovat a počítat s nimi.

Hranice

Mezi první pravidlo patří Hranice a to rovnou ve dvou podobách. Té viditelné a té slyšitelné. Co to teda vlastně znamená? Nevidíte za zdi a neslyšíte přes celou obrazovku. Nepodvádějte tedy při hrách, dojděte tam, kam míříte i kdyby za nějakou zdí byla velice lákavá hromada galeonů. Vaše postava ji totiž přes zeď nevidí.
Stejně tak nevidíte za záda vaší postavy, ovšem může vás na události za vašimi zády upozornit nějaký zvuk. A když je někdo na konci místnosti, rozhodně neslyšíte jejich rozhovor, pokud tedy nemluví nijak zvlášť nahlas, což poznáte podle Capslocku, či podle emotů. Můžete také přehlížet některé emoty, ne vždy si například všimnete, že se někdo ušklíbl na vaši poznámku, když se bavíte ve skupině, že?
Samozřejmě existují výjimky - například pokud koukáte přes sklo (je však třeba to aspoň trochu odemotovat), nebo pokud sedíte ve třídě úplně vzadu, pak samozřejmě slyšíte výklad profesora (pokud tedy výslovně nemluví dle emotů tiše).

Křišťálová stěna a Metagaming

Mezi vámi a vaší postavou existuje něco, co se oficiálně označuje jako křišťálová stěna. Tu si můžete představit i prakticky, jelikož by měla rozdělovat to, kde končíte vy a kde začíná vaše postava. Co si pod tím tedy představit.

Rozdílné vědomosti

Co se vaše postava nedozví ve hře (nebo v RP části Fóra a Discordu), jako by nevěděla.
I když vy jako hráč máte nastudované všechny knihy a celý svět, vaše postava, která je například z mudlovské rodiny nikdy neslyšela o domácích skřítcích, tak nemůže vědět, že existují, pokud jí to někdo neřekne ve hře nebo si to někde nezjistí.
Když vidíte postavu poprvé (i když ji znáte například z deníků nebo Discordu), nevíte o ní nic a nemůžete předpokládat, že je třeba zlá, když ještě ani nepromluvila. Stejně tak neznáte jména postav dokud se vám nepředstaví - jména postav nad hlavami jsou jen informací pro hráče.

Rozdílné emoce

Ať už se v reálném životě děje cokoliv, nenenchte tím ovlivnit vaši postavu. I když jste naštvaní, vaše postava se může smát, stejně tak pokud jste právě veselí vy, vaše postava se může s někým pohádat či být smutná! Zkrátka a prostě vy a vaše postava nejste jedna bytost. Chování ve hře může být jiné než ve skutečnosti! Když se směješ, proč by tvá postava nemohla brečet?
Pamatujte, že když se postava naštve na jinou, neznamená to, že člověk u počítače je naštvaný na vás a naopak!

Chování

Každé RP začíná samozřejmě s projevem vaší postavy. Můžete mít chytrolína, průšviháře a klidně i knihomola, to vše záleží na vás! Ovšem stejně jako v reálu je zde pár záležitostí, které by si asi nikdo v normálním případě jen tak netroufl.
Neotvírejte všechny dveře, které potkáte - nebo snad otevíráte vše, co můžete i v reálu? Stejně tak pokud vejdete do místnosti, zavřete za sebou! Nikdo nemá rád průvan.
Mějte respekt ke starším, pokud tedy nehrajete postavu nějakého nezbedníka. Dospělým se vyká a ne zrovna často si malý jedenáctiletý prcek troufne na starší spolužáky, kteří často mohou být i o hlavu vyšší. Mezi lidmi existují určité vztahy a postoje, které jsou i ve světě RP. Lidé se mohou mít rádi, nesnášet se, dělat si naschvály, ignorovat se, bavit se jen tak naoko, bavit se jen v nutných situacích, a tak podobně. Tyhle vztahy se mohou situacemi jakkoliv měnit, protože do života vaší postavy zasahuje spousta různých lidí a věcí, které ji ovlivňují. Každá postava se vyvíjí a roste!
Tip: Přijde vám komplikované představit si, jaké chování je v rámci RP? Zkuste si představit, co by v realitě udělala vaše postava, a tak za ni hrajte! Ovšem nekazte hru ostatním, když vás zrovna nebaví, pořád se můžete přece odhlásit.

Co když přijde nuda?

Když se nudíte, vždy se dá vymyslet něco, čím se dá zabavit! Můžete něco zkoumat, bavit se s ostatními, vymyslet si nějaký úraz nebo hrát s tím, že se vaší postavě zdál nějaký zajímavý sen! Stejně tak však můžete vymyslet i hru, do které zapojíte své spolužáky, taková zimní koulovačka určitě někoho nadchne!

Afkování

Když se náhodou objeví v reálném světě něco neodkladného, kvůli čemu musíte na chvíli od počítače, nestujte jen tak v chodbě! Zaparkujte vaši postavu například na záchod, nechte ji usnout u stolu, nebo vymyslete jakoukoliv jinou RP výmluvu!
Stejně tak pokud nestíháte v týdnu hodiny, vždy se dá vymluvit na bolest hlavy nebo rýmičku! Ovšem nezapomeňte si doplnit látku, na konci roku byste na to mohli doplatit.

RP na ŽvB

Emoty

Postavy v Ultimě Online totiž vypadají v herním okně všechny stejně a nelze jednoduše poznat rozdíl ve vzhledu dítěte a dospělého člověka. Samozřejmě můžete si rozkliknout paperdoll dané postavy, ale ani ten vám neukáže jaká má daná postava gesta. Emoty jsou základní stavební kostkou RP. Popisují totiž to, co přímo na postavě není vidět - tím myšleno například pohyby rukou, zvedání předmětů, ale i jemné mimikry!
Není však třeba popisovat všechno, od toho máme právě grafickou stránku hry! Můžete tedy vynechat popisování emoty chůzi, sedání si na židli a mnoho dalšího. Vždy však emoty můžete dané věci přizpůsobit vaší postavě (například u chůze kulhání či dupání)!

Pamatujte: Emoty jsou tu od toho, aby se používaly! Žádní smajlíci a žádné zkratky! Emotem lze vyjádřit úplně všechno!

Jak se takový emote pozná?

Emote se od jiných textových projevů ve hře dá rozeznat tak, že je psán ve třetí osobě, popisuje to, co postava dělá, má kolem sebe hvězdičky a může mít jinou barvu než řeč. Hvězdičky samozřejmě nepíšete ručně, ale pro napsání emotu použijete zkratku! Pro napsání emotu tedy do herního okna zadáte něco ve stylu: : pousměje se, a to vám automaticky ve hře přidá hvězdičky.
Tip: Barvy emotů a řeči si můžete změnit v nastavení.

Jak vypadá správný emote?

Jak již bylo zmíněno, emot popisuje to, co na vaší postavě nejde přímo vidět, ale jde jinak být pozorováno. Emoty jsou psány ve třetí osobě jednotného čísla.

Příklad správného emotu
*vypadá zamyšleně*
*poklepává nohou*
*kouká z okna*
*netrpělivě se rozhlíží*
*koukne na Jamese

Příklad špatného emotu
*zamyslí se*
*vzpomněl si na prázdniny*
*čeká na Wilkuse*
*kouká z okna, jaké je počasí*
*nemluví, aby...*

Jak mám reagovat?

Někdy se při hře může stát, že si nebudete jistí, jak reagovat. To se může stát například v situacích, kdy se setkáte s pro vás neznámou situací - nějakým zraněním, či třeba při zkoušení nové aktivity.
Vždycky je v tu chvíli dobré si danou situaci zkusit představit z pohledu vaší postavy, a poté reagovat podobně. Může také pomoci konzultace s dalšími lidmi, kteří se v situaci nacházejí, ti vám mohou pomoci se správnou reakcí!
Tip: Pokud si nejste jistí, jak něco napsat nebo jak nějaký emot vypadá, vyzkoušejte si ho v realitě!

Automatické Emoty

Kromě emotů, které píšete vlastnoručně, jsou ve hře některé předměty nastavené tak, aby vám daly automatický emot. Automatické emoty se objevují jen někdy a ještě k tomu nejsou vždy přesné, vždy je však můžete dodatečným emotem upřesnit - například místo *pije* můžete použít *usrkává pití z hrnku*.
Stejně tak můžete použít emotemenu, kde naleznete několik základních emotů, které k sobě mají připojené zvukové a někdy i pohybové efekty nebo jiné funkce.

Typy řeči

Ve hře se můžete setkat se třemi různými typy řeči. Mezi ně patří řeč obyčejná, šepot a křik. Pokud chcete rozmluvit postavu, je to jednoduché. Stačí něco napsat přímo do herního okna (příčemž daný text se vám zobrazí v levém dolním rohu) a odeslat text do hry díky zmáčknutí tlačítka Enter.
Pokud chcete šeptat, pak použijete podobnou zkratku jako při psaní emotu, ovšem v tomto případě se místo dvojtečky nachází středník. Šepot tedy napíšete následovně: ; Hej, psst, pojď sem! Ale pozor, takové šeptání je vidět jen pole od vaší postavy! Spolužák, kterí stojí dál vás nebude slyšet.
A v případě, že chcete na někoho křičet, pak použijete jeden z hráčských příkazů. Takto použitý křik se zobrazí i přes zdi, ovšem pokud chcete dát pouze důraz na váš hlas, ale nechcete, aby vás slyšeli i ostatní, stačí to odemotovat. Křik použijete následovně: [mh Zůstaň!

Kouzlení

Pro kouzlení potřebujete hůlku, bez ní nevykouzlíte žádné kouzlo a ani se jej nenaučíte. Hůlku uchopíte do ruky tak, že ji přetáhnete z batohu nebo jiného úložiště do paperdollu (okno s postavou) do ruky. Dvojklik na hůlku a poté targetem ještě jednou na ni zapříčiní máchnutí hůlkou, které se vám může hodit při pořizování si vaší hůlky u Ollivandera. Takové targetování hůlky může být trochu náročné, doporučuje se najet myší k zápěstí postavy a kliknout tam, kde se zobrazí název hůlky.

Vaše Postava

Jak již bylo zmíněno, vaše postava je odlišná od vás jako hráče. Má vlastní jméno, vlastní původ a vlastní příběh, který se odvíjí od hraní hry. Je dobré mít před vstupem do hry vymyšlenou alespoň základní představu o postavě.
Kdo jsou její rodiče? Kde se narodila a kolik má sourozenců? Do Školy čar a kouzel v Bradavicích jsou přijímáni jen studenti s trvalým nebo přechodným bydlištěm v Anglii aspoň v době blízké jejich jedenáctých narozenin. Nezapomínejte na to při tvorbě postavy. Stejně tak dbejte na výběr bydliště a práce rodičů nebo poručníků a radši se poraďte dřív, než začnete vlastnit Gringottovu banku nebo knihkupectví v Příčné ulici. Tyto informace se pak nejpozději ve 2. ročníku odevzdávají v rámci životopisu.
Při tvorbě postavy pamatujte, že nikdo není dokonalý. Každý má své dobré i špatné stránky. Možná bude vaše postava nepořádná, nebo velice prostořeká. Možná se bojí ohně, nebo má nějakou alergii! Jakákoliv takováto odlišnost může spestřit hraní nejen pro vás, ale i vaše spoluhráče.

Pamatujte: Měli byste se při hře držet toho, co si jednou vymyslíte o vaší postavě

Přesto nezapomínejte, že postavy se neustále vyvíjí. Může se tedy stát, že si na začátku hry vymyslíte, že vaše postava jednou bude chtít být vynálezce lektvarů, ale v Bradavicích pak zjistíte, že vám lektvary třeba moc nejdou, nebo se přihodí něco nečekaného, a vaše postava se sama od sebe vydá naprosto opačným směrem.

NPC Postavy

Jistě si dokážete představit, že ne všechny postavy, které ve hře potkáte, jsou jenom hráči. Existují také NPC postavy (non player/playable character = postava nehraná hráčem). Tyto postavy jsou často obchodníci. I přestože nejsou dané postavy hrané hráčem, měli byste stále udržovat jistou úroveň RP - tedy nezapomenout je pozdravit, oznámit jim, co byste si po nich přáli a hezky to odemotovat. Hru si pak užijete nejen vy, ale i vaši spoluhráči.

Nastavení hry

Po dostání se do hry bude vaše obrazovka obsahovat několik částí. Pokud nevidíte všechno, maximalizujte si okno s hrou pomocí tlačítka na horní liště jako v standardních aplikacích. Pojďme si teď představit jednotlivé části obrazovky hry.
obrázek nastavení hry

Herní okno

První část je samotné herní okno. V herním okně se odehrává hra samotná. Pomocí něj můžete vidět vaše okolí, ovládat, kam se vaše postava pohybuje, interagovat nejen s předměty, ale i s ostatními hráči a NPC. Při prvním přihlášení naleznete vaše herní okno v levém horním rohu, ovšem pokud chytíte jeho žlutý okraj, můžete jej přesunout podle libosti.
obrázek herní okno

Horní lišta

Kromě herního okna můžeme v herní aplikaci nalézt horní lištu. Na té najdete několik tlačítek, z nichž každé má svou vlastní funkcionalitu.
obrázek horní lišta

Mapa

Toto tlačítko zobrazí mapu okolí. Mapa je však pouze informativní pro vás, jelikož v RP vaše postava s sebou žádnou mapu nemá a nepoužívá. Slouží pouze k orientaci. Můžete trochu měnit její velikost, ale přesné detaily z ní nezjistíte, ovšem může být nápomocná, pokud chcete zjistit kterým směrem se co nachází, případně kde se nacházíte mezi obrysy vy.
Tip: Mapa je vždy vycentrovaná na vaši postavu, která je zobrazena malou blikající tečkou.
obrázek mapa

Postava

Tlačítko postava vám otevře bližší zobrazení vaší postavy. Této miniatuře postavy se také často říká paperdoll. Přes ni můžete vaši postavu převlékat, brát do rukou předměty, ale také vám umožní rozkliknout několik možností. Více o Postavě níže.

Batoh

obrázek batoh a containery
Batoh můžete otevřít buď pomocí tohoto tlačítka, nebo jej otevřete dvojklikem z vašeho paperdollu, kde se nachází u nohou vaší postavy. I přestože se této části přezdívá batoh, RP se jedná spíše o kapsy vaší postavy. Pokud si přejete mít věci v batohu, je třeba mít oblečený daný objekt.
Samozřejmě, pokud u sebe máte brašnu nebo batoh, můžete si věci ukládat pouze do kapes, ale jakmile daný předmět odložíte, nezapomeňte ty věci odložit také. Jednejte však v rámci RP a netahejte s sebou skříně, a pokud u sebe zapomenete něco co jste chctěly odložit, nehrajte s tím!
Tip: Dávejte si věci, které nosíte v tašce, opravdu do daného předmětu a nenoste je po kapsách!

Deník

Toto tlačítko otevře deník, ve kterém naleznete záznam řeči i emotů, které se ve vašem okolí objevily. Není však nekonečný, tak nepočítejte s tím, že v něm dokážete dlouho listovat! Při čtení deníku je také třeba dbát na pravidla RP, tedy ne vše musíte slyšet a nemusíte reagovat na vše.

Fórum

Toto tlačítko původně otevíralo fórum hry Život v Bradavicích, ovšem po konci podpory pro Internet Explorer je nyní bez funkce. Na forum se však pořád dostanete! Poté, co vám dojde dopis, získáte přihlašovací údaje, díky kterým se dostanete dovnitř. Fórum je využíváno pro sdílení důležitých informací, jako například změny v rozvrhu, hesla do kolejí, zápočty do předmětů, ale také na hlášení postupu do dalšího ročníku!

Pomoc

Tato možnost otevře žádost o pomoc, či jinak zvanou page. Díky něj můžete členům Realizačního týmu oznámit, že máte nějaký problém, či jste narazili nějakou chybu, a oni se pak na ni podívají. Page slouží také pokud zmeškáte vlak a potřebujete se dostat do nebo z Bradavic!
Jedná se výhradně o žádost o nonRP pomoc, tudíž nepište o pomoc, pokud jste se do maléru dostali kvůli RP (Například, že vás někdo zamkl v učebně a vy teď nemůžete pryč). Tam jste se dostali RP a musíte se RP také dostat ven. Jiný případ ovšem je, když vám někdo odzbrojí hůlku, a ta skončí někde za stěnou, kam se vy nemáte jakkoliv dostat.
Uvědomte si: RT jsou stále také lidé a mají spoustu práce, tudíž odpověď na vaši žádost o pomoc může nějakou chvíli trvat. Proto vyčkejte trpělivě na místě, určitě vám někdo dá vědět.

< ? >

Toto tlačítko není v ŽvB využívané, můžete jej ignorovat.

Postava

Třetí částí je postava, neboli paperdoll. Ta vám umožní převlékat vaši postavu, zobrazit jestli má na sobě makeup, jaký má přesně účes, ale také umožňuje i dodatečné nastavení. Pojďme se zaměřit na to, co vše v paperdollu naleznete.
obrázek paperdoll

Pergameny

Pergameny se nacházejí u nohou vaší postavy. Ten nalevo slouží na doplnění paperdollu v podobě bližšího popisu vaší postavy. Můžete tam zaznamenat barvu očí, popisu kůže, ale i nějaké specifické rysy. Zkrátka, můžete zde přímo popsat, jak vaše postava vypadá - je vysoká nebo štíhlá? Má plné rty či jen úzkou linku? Má rovné, bílé zuby či nějaký se trochu vybočuje?
Pamatujte si, že zde patří pouze fyzický popis toho, co na vaší postavě mohou ostatní vidět.
Pergamen nacházející se vpravo není využívaný.

Batoh

Stejně jako tlačítko v horní liště, tento grafický batoh u nohou vaší postavy otevře stejný kontejner. Jak již bylo zmíněno, nejedná se o batoh jako takový, ovšem můžete si jej představit jako kapsy.

Nastavení v Paperdollu

Pomoc

Toto tlačítko slouží stejně jako tlačítko v horní liště na zaslání žádosti o pomoc. (Viz. výše)

Možnosti

Pod tímto tlačítkem naleznete rozsáhlé nastavení hry. V jednotlivých sekcích můžete měnt různá nastavení, takže se nebojte si je podrobně prozkoumat a přenastavit! Nač je opravdu důležité se zaměřit je ovšem změna barvy řeči a emotů - ty totiž v základu mají nastavené barvy, jež v deníku nejsou příliš čitelné. Více o možnostech naleznete zde.

Odhlásit

Toto tlačítko funguje na odhlášení se. Snažte se vždy odhlásit přes dané tlačítko. Neodhlašujte se však jen tak kde vás napadne, vždy je nejlepší se odhlásit ve vašem pokoji, ale chápeme, že ne vždy je to možné.

Uvědomte si: Po odhlášení zůstává vaše postava ještě nějakou dobu viditelná, takže by se mohlo stát, že na vás někdo bude mluvit a vy o tom ani nebudete vědět.

Emoty

Toto tlačítko otevře menu automatických emotů - takzvané emotemenu. To můžete využít pro ozvláštnění hry, jelikož emoty zde uvedené mají k sobě připojený buď zvukový či grafický efekt. Dále jsou zde speciální emoty, které kromě těchto efektů mají i dodatečnou funkcionalitu. Například:
  • Emot ukázat, který po zvolení vám nabídne target, kterým zacílíte, a tím směrem poté vaše postava ukáže - dané místo se označí.
  • Emot lehnout si/vstát vám může pomoci například v případě, že uklouznete, či pokud si chcete lehnout. Pokud postava leží, tak po kliknutí se postaví, a naopak.
  • Jednou z dalších možností je shlédnutí oblohy. Ta způsobí emot *dívá se vzhůru* a kousek nad levým dolním rohem herního okna se zobrazí aktuální stav oblohy, např. Obloha je plná mraků., Na obloze není ani mráček.
  • Blíže prozkoumat a přičichnout si jsou speciální emoty, díky kterým si můžete prohlédnout nějakou věc, například brky, hřebeny nebo tekutiny.
Pamatujte, tyto emoty ovšem nezneužívejte a nespamujte - představte si, jak by vám bylo, kdyby se někdo v jednom kuse chechtal. Určitě byste chytili chuť ho jakkoliv umlčet, no ne?
Určitě se nenechejte omezovat pouze automatickými emoty! Existuje celý skrytý svět emotů, který vám umožní otevřít i tajná zákoutí projevů specifických pro vaší postavu!

Akce

Po zvolení tohoto tlačítka se vám otevře pergamen s vypsanými akcemi, které vaše postava může aktuálně provést. Mezi dané akce patří například:
  • Status postavy - Tato akce funguje jako hráčský příkaz [ja, tedy vám popíše aktuální stav vaší postavy.
  • Vlastnosti postavy - Zvolením této akce se vám zobrazí tabulka statusů.
  • Sbírat bylinky - Pomocí této možnosti můžete na trávě sbírat bylinky, či u ovocných stromů sklízet ovoce.
Jakmile vaše postava zestárne, naleznete zde také možnost na přemístění a neverbální kouzlení.

Klid

Toto tlačítko změní aktuální rozložení postavy z klidu do boje a zase zpět. Ve stavu boje můžete někomu ublížit, jelikož vaše postava po kliknutí na cizí postavu či zvíře začne útočit a ubírat mu tak body zdraví. Použití tohoto stavu k útoku na někoho není povolené. Někdy se ovšem bojový režim používá při tanci, jelikož v daném stavu má postava jiný postoj - ovšem pamatujte, že v daném případě nesmíte na nikoho kliknout a zaútočit! Abyste měli pojištěné, že se tak nestane, zaškrtněte si oznámení v nastavení.

Status

Díky tomuto tlačítku zobrazíte svůj přehled stavů - tedy okno, které zobrazuje různé staty postavy. Není je možné si zde však nastavit, k tomu vede. Co tedy v dané tabulce vidíte?
  • V levém sloupci jsou zobrazené pod sebou nastavitelné staty síly, obratnosti a inteligence.
  • V druhém sloupci pak kapička krve označuje počet vašich bodů zdraví, běžící panáček vaši aktuální výdrž - ta se spotřebovává při kouzlení.
  • Ve třetím sloupci vás bude zajímat pouze dolní modrý kamínek, který zobrazuje vaši aktuální nosnost.
  • A ve čtvrtém sloupci obrázek koně ukazuje kolik aktuálně máte ve své péči zvířátek (tím myšleno kolik jich můžete ovládat), a kolik jich můžete mít maximálně.
Ostatní staty nemají žádné specifické účinky pro naši hru. Obrázek statové tabulky

Možnosti

Zde si můžete nastavit barvu textu a emotů, vypnout zvuk a prozkoumat další nastavení.

Zvuky a hudba

V této sekci si můžete nastavit hlasitost zvuků, zapnout zvuk kroků a upravit hlasitost hudby na pozadí. Ovládání je jednoduché a intuitivní, stačí zaškrtnou, odškrtnout případně posunout posuvník podle potřeby na požadovanou hlasitost. Poté nezapomeňte změny potvrdit zakliknutím tlačítka Apply.
Tip: Zapněte si zvuk kroků, alespoň budete moci po večerce zkoušet rozeznat, jestli se k vám někdo blíží!

Nastavení vyskakovacích oken

Toto nastavení není v ŽvB podporováno, tudíž jej můžete přeskočit.

Chat

Toto nastavení není v ŽvB podporováno, tudíž jej můžete přeskočit.

Nastavení maker

Makra slouží ke zjednodušení některých aktivit. Můžete zde například nastavit na nějakou klávesovou zkratku vytažení hůlky nebo zakouzlení nějakého kouzla.

Rozhraní hry

Zde se nastavuje rozhraní hry, což v překladu znamená, že si můžete přenastavit plynulost kurzoru, určit zarovnání oken, či upravit funkčnost klávesy Tab. Pro nastavení dané sekce zkrátka zaklikněte určité čtverečky a pak potvrďte nastavení pomocí tlačítka Apply!

Zobrazení

V této části můžeme nastavit režim celé obrazovky (fullscreen), upravit velikost okna, ale hlavně změnit barvu řeči a emotů.

Nastavení řeči a emotů

Tímto nastavením byste si měli projít co nejdříve pro průchodu tutoriálem. Základní barvy řeči a emotů je ve žluté a béžové barvě, které nejsou dobře viditelné v deníku. Pojďme se tedy podívat, jak dané barvy změnit hezky krok po kroku.
  • Vyberte záložku Zobrazení (ikona oka) a sjeďte níže dokud neuvidíte barevné čtverečky.
  • Zaklikněte jednotlivé čtverečky, a ty vám následně otevřou volbu barvy.
  • Kliknutím zvolte vámi preferovanou barvu a posunutím posuvníku můžete upravit světlost dané barvy.
  • Jakmile máte vybráno, potvrďte daný výběr kliknutím tlačítka Okay.
  • Uvidíte změnu barvy ve čtverečku, ovšem je stále třeba ji potvrdit kliknutím na tlačítko Apply a Okay.
  • Nakonec už jen vyzkoušejte barvy ve hře napsáním nějakého textu nebo emotů!
Tip: Vyzkoušejte si několik barev a porovnejte jak jdou číst v herním okně i deníku. Některé barvy se mohou lišit!

Systém na odhalení zločinců

Toto nastavení vám umožní změnit barvu označení hráčů, kteří provedli něco nekalého. Dané barvy nejsou nijak využitelné v ŽvB, ovšem můžete zaškrtnout tlačítko Dotázat se před provedením nějaké nekalosti, které vám oznámí, pokud náhodou na někoho kliknete v rámci bojového stavu.

Ostatní

Zde můžete zapnout kruh průhlednosti - ten skryje statické předměty (například stěny). Hodí se, pokud potřebujete prohledat podlahu pod zdí, jestli vám tam náhodou nezapadl nějaký předmět.
Dále zde naleznete informace ohledně růstu dovedností a změnách statů.
Nastavení filtrů a hesla
Toto nastavení není v ŽvB podporováno, tudíž jej můžete přeskočit. Pokud si potřebujete změnit heslo, použijte hráčský příkaz [heslo.

Tutoriál

Přichází 18 hodina a s ní i čas se přihlásit! Co mě tedy čeká poté, co napíšu správné jméno účtu a heslo? Jak se vůbec dostanu do Děravého Kotle, když se v Londýně vůbec nevyznám? A jak někoho poprvé oslovím? Pojďme se podívat, jak budou vypadat vaše první kroky ve hře.

Přihlášení se

první přihlášení Máte hru nainstalovanou, aktualizovanou a je již herní doba? Pak se můžete pustit do svého prvního přihlášení! Na první stránce zadáte vaše přihlašovací údaje, které naleznete ve vašem dopise o přijetí, a potvrdíte buď kliknutím na klávesu Enter, či na malou zelenou šipku v pravém dolním rohu.
výběr serveru
Následně se vám načte tabulka s výběrem serveru. Zde jen zakliknete server ZvB BETA a opět potvrdíte kliknutím na klávesu Enter či zelenou šipkou v pravém dolním rohu.
výběr postavy při přihlášení
A na závěr z této technické stránky zde máme výběr postavy. Zde nevytváříte novou postavu, každý účet může mít přiřazenou pouze jednu postavu, a na vás již čeká ta s dočasným názvem Postava. Nebojte, její jméno změníte za několik málo momentů! Výběr postavy opět potvrďte zmáčknutím klávesy Enter či zvolením zelené šipky v pravém dolním rohu.
maximalizace okna hry

rozložení herního okna začátek
Právě se před vámi otevřelo samotné herní okno, ale pravděpodobně je velice zmenšené. Můžete si uspořádat všechny prvky herního okna podle vaší libosti a stejně tak si hru více uzpůsobit skrz nastavení.

Tip: Zvětšete si herní okno kliknutí na Maximalizační tlačítko (čtvereček v pravém horním rohu).

Zrození postavy, aneb vyrážíme z domu

Zrcadlo zrcadlo, kdo je na světě nejkrásnější? No přece vaše postava! V následující fázi si zahrajete na jedno takové speciální zrcadlo a úzpůsobíte si, jak vaše postava bude primárně vypadat po zbytek hry. No, to zní až moc finálně, samozřejmě, že některé části si budete moci upravit i v průběhu hry, ovšem ne všechny.
Samotný tutoriál se skládá z několika kroků, mezi kterými se posouváte pomocí tlačítek na dolní části tutoriálového pergamenu.

Na co to vlastně koukám?

V herním okně nyní vidíte přímo uprostřed bílou postavu ve vstupní lokaci - to jste vy! Pokud kolem ní nevidíte žádné další prvky, pouze černé pozadí, pak vám nejspíše chybí nějaká aktualizace - ty se stáhnou automaticky, když hru spustíte přes tzv. patcher - tedy soubor s názvem ZvB.exe.
Kromě herního okna máte v herní aplikaci viditelnou také Emotemenu, a pergamen, ve kterém naleznete popsané jednotlivé kroky tutoriálu, tak čtěte pozorně! Zde naleznete pouze rychlý popis jednotlivých kroků.

První krok - Úvod

Zde naleznete popis toho, co vás čeká. Jedná se o takové uvítání do tutoriálu samotného.

Druhý krok - Základní nastavení postavy


základní nastavení postavy
Konečně se dostáváme k základním informacím o vaší postavě! Zde zadáte její jméno - to, které jste zadali při registraci a které vám následně bylo potvrzeno v dopise o přijetí. Kromě jména pak specifikujete pohlaví vaší postavy a její původ. Tyto tři skutečnosti nelze ve hře dále nijak změnit.
FAQ: Celé jméno mé postavy se nevleze do daného políčka, co mám dělat?
Zapište do políčka to, co se vleze a nezapomeňte na mezeru mezi jménem a příjmením. Vepište jen to jméno, které vám došlo potvrzené na přijímacím dopise. Jakmile dokončíte tutoriál, napiš na Pomoc, kde uvedete, že se celé jméno nevlezlo do políčka jména postavy, a jakmile někdo z Realizačního týmu bude mít čas, tak vám to opraví.

Třetí krok - Další nastavení postavy


další nastavení postavy
V této části se upravuje bližší popis vaší postavy její - výška, váha, odstín a barva očí. Z tohoto výběru můžete dále ve hře upravit výšku a váhu, ovšem odstín a barvu očí po potvrzení již nezměníte.
Kromě zaklikávacích možností zde naleznete i textové pole Další popis postavy. Tam můžete blíže popsat, jak vaše postava vypadá a působí, ovšem zaměřte se opravdu pouze na vzhled a způsob řeči. Tento popis můžete změnit posléze i ve hře díky pergamenům.

Čtvrtý krok - Vzhled postavy


nastavení vzhled postavy
Ve čtvrtém kroku se konečně dostáváme ke zvolení barvy kůže vaší postavy. Dosud jste v herním okně mohli vidět, že je vaše postava bílá jako stěna a to by samozřejmě nešlo. I velice světlí lidé nejsou přece kompletně bílí!
Barvu kůže zvolíte tím, že kliknete na nějaký z vybraných talířů a následně uvidíte ukázku barvy kůže jak v tutoriálovém pergamenu, tak i v herním okně. Ovšem pozor, barva v tutoriálovém okně nemusí být plně shodná s barvou postavy v realitě. Abyste si to ověřili, v horní liště klikněte na tlačítko postava a to vám otevře podobnou miniaturu vaší postavy, které se oficiálně říká paperdoll.
Uvědomte si, že barva kůže se v takto otevřené postavě neaktualizuje, musíte ji vždy zavřít a otevřít znovu. Barva kůže je také jedna z částí, kterou ve hře permanentně nezměníte.

Pátý krok - Účes postavy


nastavení vzhled postavy
Je libo sestřih, melírek a nebo jdeme úplně dohola? Tak přesně o tom je tento krok tutoriálu! Zde si pomocí modrých tlačítek zvolíte prvotní účes vaší postavy a stejně jako v předchozím kroku díky talířům upravíte barvu vlasů.
Nemusíte se bát, nejsou to všechny účesy, které v ŽvB existují! Jakmile projdete tutoriálem, získáte do batohu hřeben, pomocí kterého se můžete učesat snad až na třicet různých způsobů! Barvu vlasů pak můžete změnit pomocí barvy na vlasy, kterou můžete objednat na Příčné ulici.
Tip: Každá délka vlasů má v nabídce jiné styly účesů, a některé účesy vyžadují dodatečné předměty, jako je gumička nebo sponka a čelenka

Šestý krok - Výběr oblečení


nastavení výběr oblečení
Čas se sbalit! Nyní se dostáváte do fáze, kdy už jste skoro na cestě do Londýna, ovšem máma vám odmítá sbalit - jste přece už dost staří na to, abyste to zvládli sami! Tak co si do pomyslného kufru naházíte? Patero triček? Jenom jedny kalhoty?
K balení můžete využít 100 bodů, přičemž každý kousek oblečení stojí různě. Abyste mohli pokračovat, vaše postava musí mít alespoň jeden celý kus oděvu - svršek (tričko, košili, svetr), spodek (kalhoty, sukni) a boty.
Jak se teda prakticky balí? Vždy kliknete na jednotlivý kus oblečení, a poté vyberete jeho barvu. Náhled daného kousku se vám zobrazí na postavě v rámci tutoriálového pergamenu. Výběr pak potvrdíte kliknutím na tlačítko Vyber, čímž se vám odečtou body, které můžete ještě využít.
Tip: Využij všechny možné body, oblečení se časem špiní a je vždy dobrý nápad mít nějaké navíc, zatímco se původní kousek bude prát!
Tip: Přidej do svého pomyslného kufru také batoh nebo brašnu, ať máš v čem nosit věci. Ten batůžek u nohou tvé postavy v paperdollu je totiž považován za kapsy!

Sedmý krok - Oblékání


nastavení oblékání
Mezi tímto a předchozím krokem můžete libovolně přecházet a upravovat si vámi vybraný oděv. V tomto kroku totiž pracujete s vámi sbaleným oblečením a konečně se oblékáte. Jak dané oblečení vypadá můžete vidět v tutoriálovém paperdollu. Jakmile potvrdíte tento krok, již se nemůžete vrátit zpátky.
Uvědomte si, že oblékání ve hře samotné funguje trochu jinak - musíte totiž jednotlivé kusy oblečení přesunout z/na postavu v paperdollu. A dále oblečení můžete upravovat kliknutím. Zjistěte více o oblečení [zde](Oblečení a jak na něj?)!

Osmý krok - Vzhůru do praxe!


nastavení konec
Postavu jste úspěšně vytvořili, sbalili a oblékli. Nyní je čas vyrazit na vlak do Londýna!

Hurá na vlak!

Vaše postava se dostává do tutoriálového vlaku, kde se seznámíte s ovládáním hry, a pak už můžete vyrazit přímo do RP světa!

První krůčky


tutorial začátek
Objevujete se na začátku vlaku, který se pomalu rozjíždí. Určitě nechcete celou cestu stát, tak byste si měli vyrazit nalézt své místo! Prozatím se však zkuste dostat alespoň do hlavní části vagónu - dojděte ke dveřím od vagonu na pravé straně!
  • V ŽvB je několik způsobů, jak může vaše postava chodit. Doporučujeme pohyb myší pomocí pravého tlačítka myši (pohyb do 8 stran), či na numerologické klávesnici (bez zapnutého numlocku, také 8 stran). Na menší úpravu směru pak můžete použít pohyb na klávesnici (pohyb do 4 stran).
  • Směr určíte podle toho, kam umístíte kurzor. Pokud jednou kliknete, vaše postava tím směrem udělá krok. Pokud budete tlačítko držet, vaše postava půjde tím směrem, kde máte kurzor. Když kurzor vzdálíte od postavy dostatečně, začnete utíkat.
  • Jestliže používáte pro chůzi klávesnici, běh spustíte pokud při mačkání kláves držíte i klávesu Ctrl.
Tip: Není třeba všude běhat!
Tip: Pokud zmáčknete levé i pravé tlačítko zároveň, spustí se vám automatická chůze, tudíž nemusíte neustále držet myšku, ale můžete při chůzi i mluvit a emotovat!

Sezame... otevři se?

Otevírání dveří se může zdát jako magie, ale je to naprosto jednoduché, stačí na ně dvakrát poklikat myší a ony se otevřou! Tedy.. v normálním případě by se otevřely a vy byste je poté měli za sebou také zavřít, ovšem pro dobro rychlého tutoriálu vás tentokrát jen přemístíme za ně.

Tohle je moje místo!

Nikdo se nechce dělit o svou čtveřici sedadel s někým cizím, zkuste tedy nalézt nějaké, kde nikdo jiný nesedí a zabrat si ho pro sebe!
Na sedadlo si sednete tak, že na něj prostě a jednoduše přejdete.

Jízdenky prosím

On si chce povídat?

Ajaj, je tady průvodčí! Čas ho pozdravit. Prostě napište do herního okna dobrý den, a odešlete daný text stisknutím klávesy Enter.
Tip: Zjistěte si více o řeči.

Předávání předmětů

Po pozdravu přichází na řadu kontrola, kam jste jenom dali tu jízdenku? No jistě, máte ji v kapse (neboli batohu, který naleznete u nohou paperdollu, či jej otevřete přes horní lištu).
Spolu s žádostí o jízdenku se vám objevilo v herní aplikaci nové okénko s názvem Secure trading, ale zkrátka se jedná o způsob předávání předmětů. Funguje to tak, že vše, co chcete předat, přesunete do levé buňky, a nakonec potvrdíte předání kliknutím na modrý diamant vlevo nahoře. Jakmile i druhá strana zaklikne svůj diamant, dojde k předání.
Tip: Pokud podáváte předměty s vyšším počtem (například peníze), objeví se vám tabulka s posuvníkem, kde můžete specifikovat kolik přesně chcete předat. Můžete se jí však vyhnout tím, že podržíte klávesu Shift předtím, než se rozhodnete předmětem posunout.

Trocha popisu aktivit nikdy neuškodila!

Poté, co jste úspěšně byli zkontrolováni průvodčím, je načase si užít cestu samotnou. Zkuste se rozhlédnout použitím možnosti v emotemenu, a poté klikněte na zelenou šipku v pravé dolní části obrazovky.
Následně si vyzkoušejte, jak takový popisek napsat sami a podívejte se z okna! Jak že to uděláte? Zkrátka napíšte požadovaný text do hry (: dívá se z okna).
Tip: Zjistěte si více o emotech.

Mami, ale co druhá svačina?

Už jste určitě nějaký ten čas na cestě a vaše postava má jistě hlad a žízeň. Aktuální stav vaší postavy můžete zjistit dvěma způsoby. Prvním je, že napíšete vlastnoručně hráčský příkaz [ja, či použijete tlačítko Akce v paperdollu a zvolíte možnost Status postavy.
Jak ji tedy nakrmit? V kapsách postavy naleznete lahev s pitím a bagetu.
Tip: Nenabírejte si moc jídla, časem se totiž kazí a může vám z něj být potom špatně!

Nakládání s předměty

Na předměty můžete různě klikat, přesouvat je a používat je. Pokud se při dvojkliku objeví target (kurzor s kolečkem), je možné předmět na něco použít (osoba, věc). Target se dá zrušit zmáčknutím klávesy Esc. Pokud na některé předměty kliknete jednou, občas se vám objeví nabídka, která vám umožní další akce.
Abyste se tedy najedli, dvakrát klikněte na předmět, který má pod sebou uvedené porce. A abyste se napili, dvakrát klikněte na lahev, a poté zvolte sebe.
obrázek contextové menu

Londýn na dohled!

A jsme tady. Jestli jste se dostali až sem, pak v inventáři naleznete nově také klíček nebo poukaz k vašemu trezoru, dopis se seznamem věcí, které si musíte nakoupit pro začátek vašeho prvního ročníku, a také krabičku se svačinkou.
Nyní stačí už jen zamířit na konec vagónu (prostě půjdete co nejvíce doprava), a po otevření dveří můžete vystoupit opět na pravé straně.

Poté se objevíte přímo před Děravým Kotlem, kde se můžete nechat ubytovat. Nebojte se, s ubytováním přichází i neomezený bufet, který je pro ubytované zdarma, tudíž si můžete ušetřit penízky z domova na dokoupení věcí navíc. Na Příčné ulici nakoupíte až v hlavní sezóně, ovšem můžete se do ní podívat, stačí když vám někdo otevře - ať už student, nebo milá paní čišnice!

© Návod pro nováčky. Všechna práva vyhlazena.